Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Kever Kamiel neemt kinderen mee op een reis langs dertig wereldberoemde schilderijen, van heel lang geleden (Van Eyck) tot niet zo lang geleden (Warhol). Groot informatief prentenboek waarin de illustrator op elke pagina een bewerkte versie van een beroemd doek toont op een gekleurde museummuur, naast een kleine kleurenafbeelding van het oorspronkelijke werk. Wasberen nemen bijvoorbeeld de plaats in van meneer en mevrouw Arnolfini in het portret van Jan van Eyck. De bewerking (met uitleg) doet wat geforceerd aan, maar zal de doelgroep aanspreken en het kijken toegankelijker maken. Op elke pagina kun je op zoek naar Kamiel, wat de ogen goed laat dwalen over de pagina's. Naast de bewerking geeft de auteur bij elk schilderij een aanzienlijke hoeveelheid kunsthistorische informatie. De tekst – in klein zwart lettertype met schreef, afgewisseld door woorden of delen van zinnen in gekleurde blokletters – is aangepast aan de belevingswereld van (jonge) kinderen. Fraaie uitgave om samen te bekijken, gedoseerd te lezen en te bespreken. Vanaf ca. 5 t/m 9 jaar. © NBD Biblion Kever Kamiel neemt je mee op een reis langs dertig wereldberoemde schilderijen, van heel lang geleden (Van Eyck) tot niet zo lang geleden (Warhol). Speelse kennismaking met kunst via leuke informatieve verhaaltjes, afbeeldingen van de kunstwerken en zoekopdracht. Vanaf ca. 5 t/m 9 jaar.
Schilderkunst. --- Art --- Juvenile literature --- PXL-Education 2016 --- didactiek van de kunst --- basisonderwijs --- schilderkunst --- prentenboek --- Kunsten --- Kunstzinnige vorming --- Schilderijen --- Muzische vorming --- Schilderkunst --- Kinderen --- Geschiedenis --- Kunst --- Schilderij --- Kind --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Cultuureducatie --- Verbeelding --- Tekenkunst
Choose an application
Van dertig wereldberoemde schilderijen maakte de tekenares nieuwe prenten. Echter, de mensen zijn vervangen door dieren. Met weetjes over o.a. de schilders en twee afbeeldingen in kleur van elk kunstwerk. Vanaf ca. 6 t/m 10 jaar.
Didactics of the arts --- schilderkunst --- Kunsten --- Kunstzinnige vorming --- Schilderijen --- Muzische vorming --- Schilderkunst --- Kinderen --- Geschiedenis --- PXL-Education 2016 --- didactiek van de kunst --- basisonderwijs --- prentenboek --- cultuureducatie --- Kunst --- Schilderij --- Kind --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Cultuureducatie --- Verbeelding --- Tekenkunst
Choose an application
Dit boek is een hulpmiddel om kinderen zelf goede beelden te leren maken. Beelden die precies datgene vertellen wat we willen dat ze vertellen. Om kinderen te leren kijken naar beelden en hoe ze juist te interpreteren. Maar vooral om kinderen te leren hoe met beelden te communiceren. Als leerkracht hoef je geen amateurfotograaf te zijn om dit boek te gebruiken. De uitgewerkte methodieken zorgen ervoor dat kinderen stap voor stap een leerproces doorlopen om de nodige kennis en vaardigheden op te bouwen. Bovendien krijg je heel wat achtergrondinformatie én inspiratie om de methodieken in diverse vakken in te zetten om de lessen te verrijken. Want beeldtaal is een taal, net zoals woorden dat zijn. Een taal die per definitie vakoverschrijdend werkt.
beeldende expressie --- visual perception --- muzische vorming --- Didactics of the arts --- photography [process] --- fotografie --- methodology --- Didactiek van de kunst --- methodiek --- visuele waarneming --- visualisatie --- beeldtaal --- non-verbale communicatie --- taalontwikkeling --- audiovisuele leermiddelen --- communicatie --- Communicatie ; kinderen --- Muzische vorming ; basisonderwijs --- Beeldtaal --- Beeldopvoeding --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Leermethoden --- Mediaopvoeding --- Digitale leermiddelen --- Didactiek --- Beeldeducatie --- Leermethode
Choose an application
Al komen ook andere aspecten van bewegingsexpressie aan bod (spelelementen, bewegingsvekenningen, mime, pantomime), toch ligt de klemtoon in deze uitgave op dansexpressie. Het gaat hier om een 'bronnenboek': je kunt er zowel algemene informatie in vinden als er ideeën uit putten voor je lessen bewegingsexpressie. Naast een referentiekader biedt het boek een reeks van lessen met voorbeelden en tips en talrijke foto's. (Bron: covertekst)
creatieve expressie --- bewegingsopvoeding --- muzische vorming --- Didactics of the arts --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- Bewegingsexpressie ; basisonderwijs ; didactiek --- Dansexpressie ; basisonderwijs --- 793.32 --- Bewegingsexpressie --- Dans --- Dansexpressie ; kleuteronderwijs --- Bewegingsopvoeding --- Dansen --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Didactiek van de kunst --- Didactiek van het kleuteronderwijs --- Didactiek van het lager onderwijs --- PXL-Education 2015 --- basisonderwijs --- dansexpressie --- muzikale expressie --- Muzische vorming --- Dansante vorming
Choose an application
De nieuwe OVSG-wijzer voor het basisonderwijs reikt een kader aan waarin de muzen tot leven kunnen komen, in elke klas, in elke school. Het hele schoolteam vindt hier de elementen om een visie op muzische vorming te ontwikkelen en uit te bouwen. Leren met de muzen zet de individuele leraar aan om muzisch te werken met kinderen en om daar samen van te genieten. De publicatie richt zich op de klaspraktijk en op het ondersteunende schoolbeleid.Wat betekent het wanneer muzische vorming een prioriteit is waar we als team werk van willen maken? We zoeken antwoorden op drie vragen:Waarom zijn we met muzische vorming bezig?Wat houdt een goede muzische klas- en schoolpraktijk in?Hoe geef je dit vorm in de praktijk?
leerplannen --- Didactics of sports and games --- muzische vorming --- Didactics of the arts --- kleuteronderwijs --- lager onderwijs --- Didactiek van sport en spel --- Didactiek van de kunst --- 472.3 --- Muzische vorming --- 477 --- Leerplannen --- 120147.jpg --- Kunstzinnige vorming ; basisonderwijs ; didactiek --- Schoolwerkplannen; algemeen --- Muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Schoolbooks - Didactic material --- Lager onderwijs --- Didactiek --- Kleuteronderwijs --- Schoolmanagement --- Onderwijsbeleid --- Basisonderwijs --- 612 --- Naslagwerken muziekpedagogiek en didactiek - Muziekpedagogiek in Vlaanderen --- Nederland --- Kust --- Basisonderwijs. --- Muzische vorming.
Choose an application
Met dit boek haal je 28 hedendaagse kunstwerken in huis. Deze kunstwerken komen uit de verzamelingen van de musea S.M.A.K., MHKA, Mu.ZEE en Cera/ M Museum Leuven. Bij elk kunstwerk bedacht Mooss een opdracht die je alleen of samen met anderen kunt doen.
Kunsteducatie. --- Erfgoededucatie. --- Musea. --- Didactics of the arts --- kunstopvoeding --- Kunstzinnige vorming ; basisonderwijs --- Art [Modern ] --- 20th century --- Juvenile literature --- 21st century --- Artists --- 477.3 --- handvaardigheid --- beeldopvoeding --- kunsteducatie --- creativiteit --- knutselen --- didactiek basisonderwijs - handvaardigheid, handwerken --- PXL-Education 2017 --- didactiek van de kunst --- hedendaagse kunst en cultuur --- Spelen --- Kunsten --- Kunstwerken --- Kunstzinnige vorming --- Knutselen --- Kunstzinnige opvoeding --- Beeldopvoeding --- Musea --- Kunstenaars --- Spel --- Kunst --- Kunstwerk --- Activiteit --- Gips --- Hout --- Karton --- Textiel --- Papier --- Piepschuim --- Wegwerpartikel --- Wol --- Cultuureducatie --- Verbeelding --- Drukdrager --- Kleding --- Ontwerpen --- Design --- Beeldeducatie --- Museum --- Kunstenaar
Choose an application
RedactieWat is een schilderij? Wat is abstract? Wat drijft een (moderne) kunstenaar om een kunstwerk te maken, en kunnen wij ook denken als een kunstenaar? Met dit boek dat door twee kunstenaars is geschreven, proberen de makers kinderen uit te dagen om te denken en te doen als een kunstenaar. Het bevat een flink een aantal ideeën die kinderen kunnen nadoen of uitproberen zoals het maken van een onderwaterstad en ijsbeelden (opwarming aarde) of een superkrachtencape (over de invloed van kleding). Het boek (ruim A4-formaat) is verdeeld in acht thema's waaronder schilderen, bouwen en samenwerking. Elk thema begint met een beknopte uitleg en weetjes die niet al te diep ingaan op de techniek zoals schilderen. Vervolgens wordt een voorbeeld getoond van een kunstenaar uit deze categorie, wat leuk is en inspirerend. Daarna volgen ideeën die kinderen kunnen aanzetten tot nadoen of zelf creatief aan het werk te gaan. Uitleg via kleine kleurenfoto?s en een korte uitleg. De digitaal getekende gestileerde kleurenillustraties in grote vlakken hebben geen diepte, ze vullen de handelingen goed aan. De kleurrijke lay-out is verzorgd en overzichtelijk. Mede door de interactiviteit, het meedenken en meedoen heeft dit boek een meerwaarde. Met hulp vanaf ca. 6 jaar, zelfstandig vanaf ca. 8 t/m 12 jaar.© NBD Biblion
Didactics of the arts --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- kunstenaarschap --- kunst --- knutselen --- Kunst --- Knutselen --- Beeldvorming --- ZIZO --- PXL-Education 2020 --- didactiek van de kunst --- vanaf 9 jaar --- handvaardigheid --- Knutselen. --- Creativiteit --- Afrika --- Azië --- Nederland --- China --- Musiceren --- Activiteit --- Gips --- Hout --- Karton --- Textiel --- Papier --- Piepschuim --- Wegwerpartikel --- Wol --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Maatschappij --- Drukdrager --- Kleding --- Ontwerpen --- Design --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Literatuur
Choose an application
Overzicht van de verschillende hulpmiddelen die in het onderwijs gebruikt worden om de ontwikkelingsprocessen van jonge kinderen te bei??nvloeden.RedactieOntwikkelingsmaterialen zijn hulpmiddelen die in het onderwijs gebruikt worden om ontwikkelingsprocessen van jonge kinderen optimaal te beïnvloeden. Dit deel van de reeks 'Ontwikkelingsgericht onderwijs' richt zich op de plaats van deze materialen in het huidige basisonderwijs. In het eerste, algemene deel geven de schrijvers een overzicht van de bestaande ontwikkelingsmaterialen, de betekenis en bedoeling daarvan en de manier waarop uit de beschikbare materialen een keuze kan worden gemaakt. Daarbij krijgt vooral de rol van de leerkracht uitgebreid aandacht. In het tweede deel van het boek komen de verschillende materialen en hun specifieke mogelijkheden afzonderlijk aan de orde. Achtereenvolgens gaat het om ongevormde materialen (bijvoorbeeld zand), vormgevende materialen (bijvoorbeeld tekenmateriaal), constructiematerialen en speelleermateriaal (bijvoorbeeld puzzels). Op deze manier geeft het boek leerkrachten een helder overzicht van de beschikbare hulpmiddelen en materialen. De vele voorbeelden en illustraties zullen hun mogelijkheden bij het werken daarmee zeker vergroten.© NBD Biblion
Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Kleuteronderwijs --- Didactiek. --- Didactics of the arts --- kleuterdidactiek --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- Didactiek van de kunst --- Didactiek van het kleuteronderwijs --- Didactiek van het lager onderwijs --- kleuteronderwijs --- materialen --- knutselen --- 471.4 --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Ontwikkelingsmaterialen --- 471.4 ) Kleuteronderwijs - methodiek en didactiek --- Didactiek ; kleuteronderwijs --- Handboek/cursus --- Ontwikkelingsmaterialen ; kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- 920324.jpg --- kleuterschool --- mediakunde --- ontwikkelingsmaterialen --- Kleuters --- Basisonderwijs --- muzische vorming --- materialen (kunst) --- materialen (technologie) --- beeldende expressie --- Materialen --- Kleuter --- Ontwikkelingsmateriaal --- Materiaal
Choose an application
Lindsy Desmet, 12 mei 2020Dit naslagwerk geeft ons een inkijk in hoe kunst is opgebouwd en welke elementen er belangrijk zijn in het kijken naar kunst. Kunstenaar Hockney en auteur Gayford gaan met elkaar in dialoog over wat hen opvalt in kunstwerken en welke grote lijnen er te onderscheiden zijn. De kunstwerken worden groot afgebeeld en telkens voorzien van commentaar. De hoofdstukken zijn thematisch opgebouwd en bespreken onder andere de ruimte in kunstwerken, het spel van licht en schaduw, het gebruik van lijnen en het effect van spiegels. Aan het einde van het boek bespreken de auteurs ook bewegende beelden en richten ze hun blik op de toekomst. Een uitvindingen-tijdlijn en een woordenlijst maken je wegwijs doorheen het boek.?Kijken voor kinderen? is een aantrekkelijk boek vanwege de vele kleuren, de grote kunstwerken en de gestileerde vormgeving. De informatie wordt op een begrijpelijke manier verteld en het is dé ideale manier om eens op een andere manier naar kunst te kijken. Het is goed om telkens één hoofdstuk uit te kiezen en het boek op tijd en stond weer te laten rusten. In dit boek zijn vele bekende kunstwerken opgenomen en leert zowel jong als oud zeker iets bij. Zo wordt bijvoorbeeld zeer goed de evolutie van kunstwerken op grotwanden naar kunst vandaag in games en online geschetst. Toch zijn de verwachtingen, na de bestseller voor volwassenen A History of Pictures, niet helemaal ingelost. De illustraties zouden een meerwaarde moeten bieden aan de vele informatie die er wordt gegeven, maar zijn daarentegen verwarrend en bereiken niet hun doel. Ook de dialoog tussen de twee auteurs mist de eigenschappen van een echt gesprek, waardoor het boek een dynamisch karakter mist. Toch is dit boek de ideale manier om iets bij te leren over kunst én ideaal leesvoer wanneer je naar een museum gaat. Bovendien een eyecatcher in elk interieur!12 mei 2020© Pluizer128http://www.pluizer.be
Didactics of the arts --- Art --- art history --- art appreciation --- Kunst --- Kunst bekijken --- Kunstgeschiedenis --- Muzische vorming --- Kunsten --- Jeugdboeken 10-12 jaar --- PXL-Education 2020 --- didactiek van de kunst --- kunsteducatie --- kunstenaar --- vanaf 9 jaar --- kinderen --- Hockney, David --- kunstgeschiedenis --- licht --- schaduwen --- spiegels --- spiegelingen --- schilderen --- fotograferen --- beelden --- Kunstbeleving --- Afrika --- Azië --- Nederland --- China --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Literatuur --- kind --- 881 --- schilderkunst --- jeugdliteratuur non fictie --- littérature jeunesse non-fiction --- kunst --- kunstopvoeding --- kunsteducatie. --- kind. --- Hockney, David.
Choose an application
Wat is kleur? Wat zijn wit en zwart? Via een tentoonstelling kom je meer te weten over kleuren, maar ook over kunst. Oblong uitgave met veel afbeeldingen van o.a. schilderijen. Vanaf ca. 11 t/m 14 jaar.
Didactics of the arts --- muzische vorming --- kleuren --- kunstgeschiedenis --- Kleuren --- Prentenboeken --- Tentoonstellingen --- Kunst --- Filosoferen met kinderen --- Kunstenaars --- Schilderkunst --- Licht --- Jeugdboeken 10-12 jaar --- PXL-Education 2020 --- basisonderwijs --- didactiek van de kunst --- kleuren in kunst --- vanaf 9 jaar --- art appreciation --- colors [hues or tints] --- Kunsteducatie --- Kleur (kleur) --- Prentenboek --- Tentoonstelling --- Kunstenaar --- Afrika --- Azië --- Nederland --- China --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Donker --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Tekenkunst --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Literatuur --- Kunst.
Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|